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2020モーターファンテックエキスポ:Gestamp ゲスタンプ:一体化構造ボディ部品でコスト、堅牢性、安全性能を満足させる

  • 2020/06/15
  • Motor Fan illustrated編集部
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複数部品の一体成形及び大型部品の一体成形は、世界の自動車市場におけるニーズに対して最適な解決策のひとつとして開発されました。最適な材料配置を施し一体化成形することにより、アッセンブリーの簡素化および投資費用の削減ができ、かつ優れた堅牢性と安全性能の向上にも貢献します。Gestampでは、既にこの分野において設計開発から生産までの経験で培った専門的知識をもっており、ニーズに沿った革新的かつ競争力のある最適な解決策を世界中の拠点で提供することが可能です。

■ 安全
■ 環境・エネルギー・資源
□エンジン・トランスミッション
■ EV/HVシステム
■ 実験・計測・車両開発・生産・製造
□ 情報・通信・エレクトロニクス
□ その他

 Gestampは、主要自動車メーカーに向けた自動車部品および金属部品の設計、製造、開発を専門としています。
 1997年にスペインのBuilt-to-Printサプライヤーとして創業し、現在では世界23カ国に拠点を置き、40,000名を超える社員、110を超える生産工場と13のR&Dセンターが稼働しています。車両の安全性・軽量化に特化し、より軽くより安全で環境へも配慮した製品を世界へ幅広く提供しています。

 Gestampの進歩は常に革新的なアイデアと共にあります。
 弊社においてR&Dは主導的かつ重要な役割を担っており、世界13の研究開発(R&D)センターで約1500名の従業員が、エンジニアリングパートナーとして初期設計段階から共同開発を行っています。骨格部品、 シャシー、機能部品の分野におけるバリューチェーンすべてをカバーし、自動車製造プロセスすべての段階においてオンサイトで包括的なサポートが可能です。未来をつくる自動車メーカーのパートナーとして開発から量産まで、革新的なアイデアと確かな技術を持ってニーズにお応えします。

ドアリングの一体成形技術

 生産設備の標準機器である「抵抗スポット溶接(RSW)技術」を用いてドアリング構造の最適化に成功しました。板厚配分の最適化に加え弱点部位の剛性向上、さらに靭性の高い材質を部分的に適用することで、衝突時の材料破断リスクも低減することができます。これはオーバーラップパッチワーク技術を活用したソリューションです。

ダクタイルパッチ技術(DPT)を採用した一体型フロア

 車両の構造と安全性において、極めて重要な車両フロア部分ですが、eモビリティの出現によりさらに重要性が増しました。ゲスタンプはUsibor gradeや亜鉛コーティング材を適用したホットスタンプ技術を用いて一体型フロアコンセプトをEV(電気自動車)向けに開発しました。
 特許を持つダクタイルパッチ技術(DPT)は、クラッシュ性能を向上させ、衝突時の破断や変形を回避し、異なるロードケースでバッテリーボックスを保護します。また、最大15部品を1回のストロークのみでアセンブリすることが可能となり、当社比15%の重量軽量化につながります。

 グローバルなプレゼンスによって Gestamp は世界中でイノベーションを提供し、現地のニーズに適応してきました。
 今回ご紹介させていただいた両部品は弊社の日本工場で生産することが可能です。また東京R&Dセンターで活躍するエキスパートが世界中の拠点と密接に連携しお客様を支援し、完全なバリューチェーンをオンサイトでご提供いたします。

www.gestamp.com

Gestamp – Working for a safer and lighter car

Gestamp is a world leader in the design, development and manufacturing of car components and metal assemblies for the main vehicles manufacturers. It is specialized in the development to render safer and lighter cars, therefor, better cars in terms of energy consumption and environmental impact. Since its foundation in 1997, Gestamp has developed from a Spanish built-to-print supplier to a global Automotive Tier Supplier in the main automotive hubs.

Nowadays, more than 40,000 employees work with Gestamp worldwide. As a full-service-supplier Gestamp accompanies its customers from the first idea until the serial production at more than 110 Production Plants in 23 countries around the globe.
For Gestamp innovation is a mean of progress. That`s why R&D takes a leading and important role in the company`s strategy. Approx. 1500 employees are involved in the global R&D activities at 13 R&D Centers. As an engineering partner of its clients Gestamp is involved at a first stage and also does Benchmark and Co-Development.
The group provides a wide product portfolio mainly made out of steel and other key materials that are integrated into bodywork of vehicles and their structures. Gestamp`s activities encompasses all parts of the manufacturing process, thus covering the entire value chain in the areas of Body-in-White, Chassis and Mechanisms. Gestamp supplies products to the top 12 car manufacturers that produce over 80 % of the vehicles at world level.

Gestamp`s expertise in complex One-Piece Structural Components

Gestamp already has a great expertise in the design, development and production of large One-Piece Components. This smart type of product integrates multiple parts in one. Path breaking technologies applied guarantee an optimized material utilization which leads to a lower assembly complexity and tool investment while achieving a better efficiency and robustness with an increased level of safety. Thus, Gestamp meets and combines several requirements of an innovative and competitive product for the worldwide automotive market.

Always on the lookout for even more effective solutions, Gestamp has optimized the One-Piece Door Ring Concept with Resistance Spot Welding (RSW) technology which is a standard equipment in many production facilities yet. More cost effective it`s a great solution to improve the economic viability while increasing stiffness in weaker areas and reducing failing risk in lower area with ductile material use. Furthermore, thanks to an Overlap Patch Solution it is possible to simplify the blanking welding what makes part price savings possible.

Another good example is the integrated One-Piece Floor with Ductile Patch Technology (DPT). The Floor of a car was already a key part for the vehicle structure and its safety. The implementation of Battery Boxes in the lower part of the cars along with the advent of e-mobility makes them even more important. Gestamp has developed a One-Piece Floor concept for EV vehicles applied with a hot stamping technology using Usibor Grades and Zinc coated material alternatives. Special patended ductile patch reinforcements improve the crash performance, avoid ruptures and protects the Battery Box in different load cases. It is possible to produce the part assembly only in one single stroke and reduce assembly complexity up to 15 parts. This leads to a potential weight reduction of 15 %.

Thanks to its global presence Gestamp can offer its innovations worldwide and adapted to the local needs. So, both parts could been produced directly in Japan and experts from R&D Center in Tokyo assist with an advisory capacity. So, the clients receive the full service of the complete value chain on-site.